dinsdag 16 november 2010

John Cale: Feeling good in Almelo

Hengelo werd als rockstad ooit onsterfelijk gemaakt door The Tragically Hip. ´I Remember Buffalo, and I remember Hengelo`, rijmden de Canadese rockers in At the hundredth meridian van hun plaat Fully Completely. Een jaar voor ze dit nummer schreven, traden ze op in de Hengelose poptempel Metropool, en blijkbaar had dat indruk gemaakt. Dat Almelo ook internationaal ´genamedropped´ is, en wel door een nog veel grotere muzikant, is een stuk minder bekend.

Luisterend naar onderstaand fragment kan ik er weinig anders van maken. Op ongeveer 3:10 zingt John Cale hier in de oude Velvet Underground klassieker Waiting for my man toch echt ´Feeling good, in Almelo, where I´ve gone out´? Het nummer staat op de live-elpee John Cale Comes Alive uit 1984. Maar hoe komt-ie in hemelsnaam bij Almelo?



In de jaren ´70 was er in Almelo een schouwburg/concertzaal, De Esch genaamd. Ik was destijds te jong om er een reguliere bezoeker te kunnen zijn. Zag Annie Golden (dat kauwgumkauwende meisje) met The Shirts optreden, maar dat was het wel zo´n beetje. In het zaaltje schijnt zo´n beetje de hele jaren ´70 nederpoptop te hebben gespeeld. Maar ook illustere buitenlandse namen waren er te gast, Beat Generation-dichters Allen Ginsberg en Gregory Corso, en dus ook John Cale.

Ik heb alle mogelijke woordcombinaties gegoogled, over die roemruchte Esch is vrijwel niets terug te vinden. Wel ligt er in de archieven van de Stanford University in California nog een poster van het Ginsberg-Corso optreden in de Esch, en de archivaris was zo vriendelijk mij een pdf-je daarvan te mailen. Over Cale echter helemaal niets, zelfs een gigography geeft geen uitkomst over datum van zijn optreden, laat staan dat er meer details (band? setlist?) te vinden zijn. Waarom hij zich zo goed voelde in Almelo tijdens het uitgaan lijkt dan ook voor altijd in nevelen gehuld te blijven. Tenzij er een lezer is van dit blog die zich hier nog één en ander van weet te herinneren...

<

11 opmerkingen:

  1. Almelo was voor mij heel lang een witte vlek totdat Herman Finkers er iets over zei (nou ja, bij topografie natuurlijk ook wel gehad), maar ik kan je dus niet helpen. Wel leuk om dit soort feitje te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. July 08 NL Almelo Schouwburg de Esch Reaktie van Jan Slot : De locatie was een oude schouwburg waar zo'n 500 bezoekers
    in konden. Ze hingen er met de benen uit. Het staat me bij omdat ik in die tijd
    zelf (en in m'n eentje) het voorprogramma heb opgeluisterd met m'n akoestische
    ballads en folksongs. Dat was super! Speel trouwens weer, maar nu met band.
    Look@ www.ssensual2.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. maar dat van jan gaat over alquin ofzo...maar om iets over de esch er bij te zetten
    ter illlustratie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Legendarisch optreden, ik was erbij. Eén songtitel van Cale zegt alles over dat concert: Fear is a man's best friend. Wat een wierdo, en dat in Almelo! In de begeleidingsband twee zangeressen die later het duo Snatch zouden vormen: Patti Palladin en Judy Nylon. Cale droeg een vliegeniersoverall en kwam hij niet op met een met verband ingetaped hoofd, inclusief zonnebril? Staat me bij. In De Esch zat later een of ander mysterieus kerkgenootschap. Ben er nog eens geweest als stadsverslaggever van de toenmalige Twentsche Courant. Heel vreemde sfeer daar...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. John Cale heb ik er jammer genoeg niet gezien. Wel staan me de optredens van o.a. The Shirts, Brainbox (Kaz Lux), Budgie, Magna Carta en Alquin bij. Ook Normaal was indertijd van de partij. De Esch was polulair bij de alternatieve jongeren in de mid seventees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vrijdag 25 november 1977 was het concert van John Cale in Almelo, ik was er bij in de Esch en mocht je interesse hebben kan ik krantenartikelen incl recensie als pdf opsturen.
    Wie wat bewaart heeft wat. In die tijd kocht je alleen maar LP's (soms een cassette) en zo kon ik die artikelen al die jaren eenvoudig bewaren door ze op de binnenhoes te plakken (van Fear, toen en nu nog 1 van mijn favoriete John Cale-LP's). Aan de lovende recensie heb ik weinig toe te voegen, een setlist heb ik helaas niet maar Heartbreak Hotel kreeg ook een schitterende uitvoering. De volumeknoppen stonden boven maximaal in De Esch en ik herinner me ook nog goed dat ik op de terugreis naar Hengelo waar ik toen woonde niet eens meer kon horen of de motor van mijn Renault 4 nu wel of niet aan stond laat staan dat ik naar mijn favoriete vrijdagavond radioprogramma Amigos de Musica kon luisteren, oorverdovend was het maar wel 1 van mijn meest memorabele concerten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. John Cale niet gezien maar ik was dikwijls in de Esch te vinden. Alle grote Nederlandse bands gezien: alle hierboven genoemde bands plus Sweet 'd Buster, Herman Brood en Solution.
    Dat was fantastisch, er was wel degelijk vaak iets te doen in Almelo in de jaren 70.
    Herman Finkers heeft destijds toch iets gemist.
    Verder waren er natuurlijk de Tapperij en vooral 't Hookhoes. In de laatste kroeg traden geregeld folkbandjes op.
    Paul Lankamp

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen